Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi nasabah dalam memilih Bank Syariah
Main Article Content
Abstract
The market share of Islamic banking in Banten is still below 6.65 percent compared to conventional banks. The purpose of this study is to determine what factors influence people in determining financial institutions for their banking activities. The variables used are service quality, promotion, knowledge, motivation, religiosity and information technology. This study was conducted in Banten Province in June 2023 with a sample of 100 respondents. Quantitative data processing will be processed with AMOS 22 software. This study is useful for providing input to Islamic banks in making good plans so that customers become loyal to Islamic banks. The results of the study showed that the service quality variable was significant while the motivation, knowledge, religiosity, promotion and information technology variables were not significant. It can be concluded that in the variables studied, only service quality influenced customer selection of banks.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Amanda, S. M., & Majid, M. S. A. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat menabung di bank syariah (studi kasus dosen universitas syiah kuala). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Islam, 1(2). https://doi.org/10.24815/jimeki.v1i2.14470
Andria, N. (2020). Pengantar manajemen (teori dan konsep). Media Sains Indonesia.
Anggraini, R. (2020). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi preferensi nasabah menabung di bank syariah. Rekaman: Riset Ekonomi Bidang Akuntansi dan Manajemen, 4(2), 199–209. http://ojs.jurnalrekaman.com/index.php/rekaman/article/view/54
Asy’ari, A. H. (2021). Persepsi, motivasi, dan pengetahuan masyarakat dalam memilih produk bank syariah di banjarmasin. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 7(2), 159–168. https://doi.org/10.35972/jieb.v7i2.583
Dilla, M. (2020). Pengaruh religiusitas, motivasi dan tingkat bagi hasil terhadap keputusan nasabah menabung pada bank syariah di Kota Banda Aceh. UIN Ar-Raniry. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/15140/
Edy, I. C., & Marsono, S. (2019). Peranan karakteristik teknologi informasi dalam perilaku konsumen online (Pendekatan consumers decision journey theory). Research Fair Unisri, 3(1). https://doi.org/10.33061/rsfu.v3i1.2571
Firmansyah, M. (2020). Komunikasi pemasaran. Qiara Media.
Laswinia, V. D., & Chamid, M. S. (2016). Analisis pola hubungan persentase penduduk miskin dengan faktor lingkungan, ekonomi, dan sosial di Indonesia menggunakan regresi spasial. Jurnal Sains dan Seni ITS, 5(2). https://doi.org/10.12962/j23373520.v5i2.16563
Lubis, I. (2018). Smart economy kota tangerang selatan. Karya Abadi Mitra Indo.
Mursid, A., & Suhartono, E. (2014). Faktor determinan nasabah dalam pemilihan bank syariah. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 5(1). https://journal.unnes.ac.id/nju/jdm/article/view/3650
Nurcholis, A. F. Z. A., & Setyowati, E. (2022). The effect of number of population, hdi and unemployment rate on poverty level in Banten 2017-2020. Procedia of Social Sciences and Humanities, 3, 128–135. https://pssh.umsida.ac.id/index.php/pssh/article/view/175
Rahmawati, R. (2016). Pengaruh faktor makroekonomi terhadap kinerja keuangan perbankan syariah di Indonesia (Thesis). UIN Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/33181
Soelaiman, D. (2019). Filsafat ilmu pengetahuan. Bandar Publishing.
Sufitrayati, S., & Nailufar, F. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan nasabah dalam memilih bank syari’ah di Kota Banda Aceh. Ihtiyath: Jurnal Manajemen Keuangan Syariah, 2(1). https://doi.org/10.32505/ihtiyath.v2i1.689
Supriyanto, D., Aravik, H., & Choiriyah, C. (2021). Analisis perilaku milenial dalam keputusan menjadi nasabah bank syariah di era revolusi 4.0 (Studi kasus mahasiswa prodi perbankan syariah stebis igm palembang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah (JIMPA), 1(2), 185–192. https://doi.org/10.36908/jimpa.v1i2.29
Syahrum, S. (2014). Metodologi penelitian kuantitatif. Citapustaka Media.
Usman, H. (2015). The role of religious norms on selecting the Islamic bank. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 7(1), 31–44. https://doi.org/10.15408/aiq.v7i1.1356
Wiwik, S. (2018). Kualitas layanan teori dan aplikasinya. Umsida Press.
Yanti, L. A. (2021). Analisis faktor-faktor yang berpengagruh terhadap keputusan nasabah memilih bank syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(3), 1366–1371. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i3.2763