The role of learning creed and morals in preventing lying behavior in kindergarten children in Semarang City
Main Article Content
Abstract
Lying tendencies in young children are a prevalent concern that may arise from insufficient cognitive awareness, anxiety over repercussions, or inadequate moral instruction. This study explores how teachings of Aqidah Akhlak can be utilized as a proactive measure against dishonesty in pre-schoolers residing in Semarang City. Employing a qualitative descriptive framework, the research encompasses direct observations, discussions with educators and parents, and an analysis of educational documents. Results indicate that truthfulness can be nurtured effectively through narratives, music, and dramatization that highlight moral teachings. A nurturing educational atmosphere coupled with ongoing cooperation between teachers and families is vital for reinforcing these principles. Nonetheless, the challenge remains in maintaining consistency and distinguishing between creative expressions and lies. This research emphasizes the significance of embedding moral education into everyday classroom interactions to foster honesty from a young age.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
How to Cite
References
Agustina, R., & Suryadi, S. (2023). Implementasi Dan Teknik Mengajarkan Kejujuran Pada Anak Usia Dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 54–62.
Alpiana, W. C., Kurnanto, M. E., & Yusdiana, Y. (2021). Mengembangkan Karakter Kejujuran Melalui Metode Role Play Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Albanna: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1). https://doi.org/10.24260/albanna.v1i1.280
Anam, H., & Achadi, M. W. (2023). Risalah : Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Implementasi Pendidikan Aqidah Akhlak dalam Pembentukan Karakater Religius pada Siswa di SDIT Bengkulu Selatan. Risâlah Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(1), 409–422. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v9i1.532
Ansori, Y. Z. (2021). Strategi Pendidik dalam Menumbuhkan Karakter Jujur pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 261–270. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1208
Ardiansyah, Wismanto, & Sakban. (2024). Implementasi Pendidikan Aqidah Akhlak dalam Pembentukan Karakter Religius pada Siswa Kelas III MI Muhammadiyah Desa Simpang Kubu. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 1(4), 32–45. https://doi.org/10.61132/akhlak.v1i4.87
Hendarwati, E., Setiawan, A., & Tangga, M. U. (2019). Implemantasi Nilai Kejujuran Pada Anak Usia Dini Melalui Media Ular Tangga. MOTORIC, 3(1), 26–39.
Hidayah, A. R., Hediyati, D., Setianingsih, S. W., Semarang, U. N., & Consultancy, E. R. (2017). Penanaman nilai kejujuran melalui pendidikan karakter pada anak usia dini dengan teknik modeling. 109–114.
Hutahaean, E. S. H. (2007). Kecenderungan Berbohong, Sasaran Kebohongan dan Perbedaannya berdasarkan Jenis Kelamin. Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitek & Sipil), 2, 12–17.
Inten, D. N. (2017). Penanaman Kejujuran Pada Anak Dalam Keluarga. FamilyEdu: Jurnal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 3(1). https://doi.org/10.17509/familyedu.v3i1.5907
Istikhoma, W., Keumalahayati, A. D., & Yaqin, A. (2024). Tindakan Orang Tua terhadap Ketidakjujuran Anak : Pembentukan Karakter di Lembaga Pendidikan Informal Studi. 5(1), 840–854. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.506
Mudianti, H., & Cahyo, E. D. (2024). Analisis Dampak Tayangan Youtube Terhadap Perkembangan Moral Anak Usia Dini. Al Athfal : Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 6(2), 30–43. https://doi.org/10.52484/al_athfal.v6i2.433
Mulia, H. R. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Akidah Akhlak. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 118–129. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i1.3092
Mutiara, A. S., & Muzakki. (2024). Penguatan Karakter Jujur Pada Anak Usia Dini Melalui Dongeng Pinokio. Beujroh: Jurnal Pemberdayaan Dan Pengabdian Pada Masyarakat, 2(3), 532–546. https://doi.org/10.61579/beujroh.v2i3.241
Rokhanasari, I. E. (2014). Pelaksanaan Pembelajaran Sentra Di Sentra Alat Permainan. Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, 1(5), 30–38.
Sari, N., Januar, J., & Anizar, A. (2023). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Sebagai Upaya Mendidik Kedisiplinan Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 78–88. https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.107
Siswanta, J. (2017). Pengembangan Karakter Kepribadian Anak Usia Dini (Studi Pada PAUD Islam Terpadu Di Kabupaten Magelang Tahun 2015). INFERENSI: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 11(1), 97–118.
Supriatna, U., & Rahayu, P. (2021). Hubungan pembelajaran akidah akhlak dan perilaku siswa. Journal of Nusantara Education, 1(1), 19–26. https://doi.org/10.57176/jn.v1i1.2
Talwar, V., & Lee, K. (2008). Social and Cognitive Correlates of Children’s Lying Behavior. Child Development, 79(4), 866–881. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01164.x
Tundru, M. I. (2020). Sejarah Pemikiran dan Pendidikan Islam 1 : Pemikiran Pendidikan K.H Hasyim Asy’ari Dalam Sejarah. Institut agama islam Negeri (IAIN) Manado.
Wardani, K. J., & Afandi, N. K. (2023). Implementasi metode bercerita dalam membentuk karakter jujur pada anak usia dini. 08(02), 110–122. https://doi.org/10.24903/jw.v
Wuryandani, W., Faturrohman, F., Senen, A., & Haryani, H. (2018). Implementasi pemenuhan hak anak melalui sekolah ramah anak. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 86–94. https://doi.org/10.21831/jc.v15i1.19789