Penggunaan model pembelajaran contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa MIN 2 Sarolangun

Main Article Content

Heri Puryanto

Abstract

This research is motivated by the low learning outcomes of fourth grade science students at MIN 2 Sarolangun, with a class average of 67. This research is a class action research (PTK). Aiming to improve the learning outcomes of 4th grade science students of MIN 2 Sarolangun. The subjects of this study were 4th grade students of MIN 2 Sarolangun, totaling 25 heterogeneous people. The data used in this study are data on natural science learning outcomes. This study presents learning outcomes obtained from odd semester grades. The learning outcomes that occurred from before the PTK was held with an average of 67 with a poor category, while after class action research in cycle I with an average of 69 with a sufficient category and in cycle II with an average of 73 with a good category and in cycle III with an average of 75 with a good category. The results of this study prove that the application of the contextual teaching and learning (CTL) learning model can improve the science learning outcomes of 4th grade students of MIN 2 Sarolangun.

Article Details

How to Cite
Puryanto, H. (2022). Penggunaan model pembelajaran contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa MIN 2 Sarolangun. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(7), 425–434. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i7.900
Section
Articles

References

Dalyono, B., & Agustina, D. A. (2016). Guru profesional sebagai faktor penentu pendidikan bermutu. Bangun Rekaprima, 2(2), 13–22. https://doi.org/10.32497/bangunrekaprima.v2i2.453

Djamaluddin, A., & Wardana, W. (2019). Belajar dan pembelajaran. CV. Kaaffah Learning Center.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi belajar mengajar. Rineka Cipta.

Hermanto, B. (2020). Perekayasaan sistem pendidikan nasional untuk mencerdaskan kehidupan bangsa. Foundasia, 11(2), 52–59. https://doi.org/10.21831/foundasia.v11i2.26933

Johnson, E. B. (2007). Contextual teaching and learning: Menjadikan kegiatan belajar mengajar mengasyikkan dan bermakna. Mizan Learning Center.

Latipah, E. D. P., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa menggunakan pendekatan pembelajaran CTL dan RME. Matematika, 17(1), 1–12. https://doi.org/10.29313/jmtm.v17i1.3691

Muhardi, M. (2004). Kontribusi pendidikan dalam meningkatkan kualitas bangsa Indonesia. Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 20(4), 478–492. https://doi.org/10.29313/mimbar.v20i4.153

Prayogo, G. R. (2021). Pengembangan modul matematika bangun datar berbasis Contextual Teaching and Learning untuk meningkatkan prestasi belajar matematika. Kognisi : Jurnal Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 8–14. https://doi.org/10.56393/kognisi.v1i1.64

Pusparina, R. (2021). Meningkatkan motivasi berprestasi siswa melalui model pembelajaran kooperatif dengan pendekatan CTL. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 2(2), 391–400. https://doi.org/10.5281/zenodo.5257412

Rosyida, A. (2018). Pengembangan media komik berbasis CTL untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 4(3), 789–798. https://doi.org/10.26740/jrpd.v4n3.p789-799

Rusman. (2011). Model-model pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Rajawali Pers.

Sastriani, E., & Halim, A. (2016). Pembelajaran CTL berbasis inkuiri untuk meningkatkan pemahaman konsep dan motivasi belajar siswa pada materi fluida statis. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 4(2), 89–95. https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/7584

Suhartoyo, E., Wailissa, S. A., Jalarwati, S., Samsia, S., Wati, S., Qomariah, N., Dayanti, E., Maulani, I., Mukhlish, I., Rizki Azhari, M. H., Muhammad Isa, H., & Maulana Amin, I. (2020). Pembelajaran kontekstual dalam mewujudkan merdeka belajar. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 1(3), 161–164. https://doi.org/10.33474/jp2m.v1i3.6588

Trianto, M. P. T. (2014). Konsep strategi, dan implementasinya dalam kurikulum tingkat satuan pendidikan. PT Bumi Aksara.

Wahyuni, R. (2016). Inovasi pembelajaran matematika dengan model pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL). JUPENDAS (Jurnal Pendidikan Dasar), 3(2), 33–39. http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jupendas/article/view/222

Yahya, H. (2017). Pengaruh penerapan model pembelajaran quantum teaching terhadap hasil belajar biologi siswa sms islam terpadu al-fityan gowa. Jurnal Biotek, 5(1), 155–166.