Relasi ilmu sejarah dengan ilmu sosial dan relevansinya di Lembaga Madrasah

Main Article Content

Susilaweti Susilaweti

Abstract

Various kinds of social problems during the colonial era that arose became a challenge for madrasah to continue to maintain its existence until now. The purpose of this study is to analyze the relationship between history and social science and its relevance in Madrasah Institutions. The approach used in this study is a literature approach. The literature approach includes the use of literature sources such as books, scientific articles, documents, and other references as the foundation of this research. This research will lead to the exploration and analysis of literature sources related to the relationship between History and Social Sciences, as well as their relevance in the context of madrasah institutions. The results show that history and social sciences have a relationship in human development from each era. By socializing humans will be able to print their own history. Then madrassas are qualified for historical value or history that can be formed and created because of the empathy and sympathy of the archipelago's scholars for Islamic education in the form of madrassas that have closeness and direct contact with the lower middle class.

Article Details

How to Cite
Susilaweti, S. (2022). Relasi ilmu sejarah dengan ilmu sosial dan relevansinya di Lembaga Madrasah. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(7), 452–462. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i7.901
Section
Articles

References

Ahmad, J. (2018). Desain penelitian analisis isi (Content analysis). Research Gate, 5(9), 1–20.

Andriani, A. (2016). Munculnya lembaga pendidikan islam. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 7(2), 285–298. https://doi.org/10.36835/falasifa.v7i2.23

Basyit, A. (2019). Madrasah dan sekolah islam elit di Indonesia. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, 15(1), 27–42. https://doi.org/10.31000/rf.v15i1.1366

Chairiyah, Y. (2021). Sejarah perkembangan sistem pendidikan madrasah sebagai lembaga pendidikan islam. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 49–60. https://doi.org/10.21154/maalim.v2i01.3129

Drajat, M. (2018). Sejarah madrasah di Indonesia. Al-Afkar, Journal for Islamic Studies, 1(1), 192–206. https://doi.org/10.31943/afkar_journal.v1i1.17

Effendi, R., & Akmal, H. (2020). Geografi dan ilmu sejarah: Deskripsi geohistori untuk ilmu bantu sejarah. Program Studi Pendidikan Sejarah FKIP Universitas Lambung Mangkurat.

Farhan, M., Solihah, H., & Samsudin, S. (2021). Integrasi pendidikan agama dan sains di madrasah. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 137–143. https://doi.org/10.30659/jpai.4.2.137-143

Hadi, S. (2004). Metodologi penelitian administrasi untuk ekonomi dan bisnis. Andi Offset.

Harahap, A. (2018). Madrasah: From early time to Nizhamiah (Sejarah sosial dan kelembagaan pendidikan islam). Jurnal PROGRESS: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas, 6(1), 24–43. https://doi.org/10.31942/pgrs.v6i1.2204

Hidajati, F., Wulandari, D., Kholiq, A., & Mahfud, C. (2019). Madrasah dan sejarah sosial pendidikan islam. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(1), 1–14. https://doi.org/10.51311/nuris.v6i1.115

Maawiyah, A. (2016). Thaharah sebagai kunci ibadah. Sarwah: Journal of Islamic Civilization and Thought, 15(2), 1–17.

Mariatul Hikmah. (2022). Eksistensi madrasah dalam perspektif sejarah pendidikan di Indonesia. Al-Ihda’ : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 15(2), 519–525. https://doi.org/10.55558/alihda.v15i2.42

Masykur, M. R. (2018). Sejarah perkembangan madrasah di Indonesia. Jurnal Al-Makrifat, 3(2), 31–45. https://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/makrifat/article/view/3205

Nasir, M. (2018). Sejarah lembaga pendidikan islam (Madrasah) di Indonesia. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 11(24), 1–18. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.15

Pramusinta, Y. (2015). Konsep madrasah dengan pendekatan filosofis. Akademika, 9(2), 203–242.

Prayogi, A. (2021). Paradigma positivisme dan idealisme dalam ilmu sejarah: Tinjauan reflektif terhadap posisi sejarah sebagai ilmu. Tamaddun: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam, 21(1), 75–90. https://doi.org/10.19109/tamaddun.v21i1.8732

Rahman, M., & Mahmudah, U. (2020). Sejarah kebangkitan madrasah sebagai lembaga pendidikan agama islam dalam pandangan George Makdisi. TARBIYATUNA (e-Journal), 13(2), 142–150.

Rohmah, N. (2019). Integrasi kurikulum dan internalisasi nilai-nilai pendidikan islam dalam membentuk sikap religius siswa. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 9(2), 197–218. https://doi.org/10.54180/elbanat.2019.9.2.197-218

Sukmana, W. J. (2021). Metode penelitian sejarah. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(2), 1–4.

Syarifuddin, N. (2017). Madrasah sebagai bentuk transformasi pendidikan islam di Indonesia. Al-Ibrah: Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam, 2(2), 25–54. https://www.ejournal.stital.ac.id/index.php/alibrah/article/view/29

Tholkhah, I. (2017). Strategi peningkatan daya saing madrasah; Studi kasus Madrasah Ibtidaiyah Negeri Madiun. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 14(2), 241–260. https://doi.org/10.32729/edukasi.v14i2.20

Umanailo, M. C. B. (2016). Ilmu sosial budaya dasar. Fam Publishing.